Wintereik, zomereik
Zomereiken zie je overal, een wintereik kom je niet zomaar tegen. Stukje voor de Bladwijzer, uitgave van Bomenstichting Zutphen en omstreken.
Zomereiken zie je overal, een wintereik kom je niet zomaar tegen. Stukje voor de Bladwijzer, uitgave van Bomenstichting Zutphen en omstreken.
Ze hadden er schönes Wetter bij, mooi weer, de leerlingen van het Eligant Lyceum en de studenten van de HAN in de ‘Sprachstadt’ die was ingericht rondom de Zutphense school. Leerzame promotie van de Duitse taal.
De Bomenbank en Terra Nostra schreven een soort verhalenwedstrijd voor bomen uit. De jury bekroonde het verhaal van een oude linde in Eefde.
@AchterhoekNieuws
Het gedicht ‘Zutphens Welkom’, in 2009 geschreven door toenmalig stadsdichter Ton Luijten, is op muziek gezet door Jetse Bremer. Premiére: 14 oktober, jubileumconcert Zutphens Mannenkoor. Met cello en piano. @AchterhoekNieuws
Vijfentwintig meter hoog, tien meter breed. Kunstenaar Tanja Papez neemt de uitdaging aan: ze gaat De Poortwachters, het kunstwerk van Jessica Heijkoop uit 1997 op de zijgevel van de flat aan de Beethovenstraat in Zutphen, overschilderen. Het wordt weer als nieuw. @AchterhoekNieuws
Spinnen hebben het op insecten of op elkaar gemunt, aan mensen hebben ze geen boodschap.
#OerendSmart #AchterhoekNieuws
Er was plaats voor meer publiek in De Herberg, maar dat weerhield The Unoriginals – de nieuwe band van zangeres Dilana Smith – er niet van een spetterend en tegelijkertijd intiem concert te geven.
Vormentaal: een bronzen beeld dat van zijn sokkel springt. Een nieuwe wending aan een oud verhaal.
Dat had Felix Mendelssohn Bartholdy in zijn stoutste dromen niet durven vermoeden: dat 186 jaar na dato misschien meer dan twee miljard mensen gelijktijdig naar een van zijn composities zouden luisteren.
Het boek(je) op de foto bij dit artikel is niet de nieuwe publicatie die vrijdag werd gepresenteerd in het Erfgoedcentrum aan de Spiegelstraat in Zutphen. Het is het onderwerp ervan.
‘Mensen willen op de eerste plaats léven.’ Vaak genode gast, Jan Terlouw. Zondagmorgen bezocht hij natuurbegraafplaats Schapenmeer in Vorden. Voor een organisch gesprek onder boomkruinen. ‘Verwonderen? Ik doe niet anders.’ #AchterhoekNieuws
Concurrentie heeft ons voornamelijk ellende gebracht. Als dat zo doorgaat, wordt het onze ondergang. Maar het is nog niet te laat voor samenwerking, betoogt Huib Papenhuijzen in zijn nieuwe boek.
Ingezonden brief in AD/de Stentor. Uitvergroot ziet ze er vervaarlijk uit, maar dat gaat op voor alle microwezens. In werkelijkheid is de kans dat de valse wolfspin ons iets aandoet verwaarloosbaar klein.
Ten gevolge van de klimaatverandering zijn spreekwoorden en gezegden toe aan een betekenisherziening.
Voetbalclub FC Gil Vicente dankt zijn naam aan een toneelschrijver uit de Renaissance, de Shakespeare van Portugal. Alsof in Nederland een club FC Joost van den Vondel zou heten.
In het gedicht Tunnels onder het zand van H.C. ten Berge (vorige week voorgedragen voor SanderLeest) is het bordje ‘Doodsgevaar’ aanleiding voor de scholieren om de tunnels binnen te gaan. Het thema van een ludieke actie in en rond een Vordens houtkunstwerk sloot daarbij aan. #AchterhoekNieuws
Droogte en hitte, verdorring overal. Maar het bruin blauwtje is een overlever.
#AchterhoekNieuws
In ‘Een kinderoog’ beschrijft de dichter H.C. ten Berge in heldere bewoordingen zijn jongensjaren, hij poetst het fotolijstje schoon: je herkent hem er ogenblikkelijk in. @AchterhoekNieuws
Er gaan stemmen op om Duke Ellington alsnog de Pulitzer Prize toe te kennen, die hem in 1965 uit racistische motieven werd onthouden. Mijn vader, Elllington-fan, zou waarschijnlijk een plaatje hebben opgezet: In a Sentimental Mood.