Vandaag tweehonderd jaar geleden werd de Zwitsers-Duitse componist Joachim Raff geboren. Hij zou in de negentiende eeuw net zo bekend worden als Wagner en Brahms, maar had een beetje het nadeel dat hij een veelschrijver was, om den brode daartoe gedwongen. Raff raffelde sommige stukken nogal af. Hij raakte in de vergetelheid, waaruit hij in de vorige eeuw werd opgediept door de Amerikaanse componist Bernard Herrmann, die letterlijk de toon zette in verscheidende Hitchcock-thrillers. Onder meer voor Psycho, waarin hij voor het eerst niet een heel orkest inschakelde, maar, om budgettaire redenen, alleen strijkers, wat de film diepte en scherpte geeft. Schoolvoorbeeld van Goethes gevleugelde uitspraak dat het ware meesterschap zich pas openbaart als de middelen beperkt zijn. George Martin, die The Beatles een handje hielp met de
instrumentatie, zei dat hij door Herrmann was beïnvloed en je hoeft niet eens heel goed te luisteren om in Paul McCartneys Eleanor Rigby elementen van Herrmanns Echoes for String Quartet terug te horen. Hermann verklaarde op zijn beurt de invloed te hebben ondergaan van Joachim Raff, wiens werk hij ook dirigeerde met het London Philharmonic, een bewering die je bijvoorbeeld kunt checken aan de hand van Raffs zevende strijkkwartet. Hij schreef het negentig jaar voordat The Beatles op hun album Revolver een nummer zouden uitbrengen met strijkkwartet.
© 2022 sander grootendorst
Als blijk van waardering en ter ondersteuning van natuurvertaler.nl kun je een bedrag naar keuze overmaken:
Betaling geschiedt veilig via iDeal of PayPal
Of rechtstreeks overmaken naar NL96ASNB0707472814 ten name van Natuurvertaler.
Alle gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld.
Vragen, opmerkingen? Vul dan het contactformulier in.