Gerdien Verschoor signeert bij boekwinkel Bosman Brummen het boekje dat ze schreef voor de GeitenPers, nr. 45 in de reeks. De titel is: Margot zwijgt. Kunstenares Margot van Hasselt (1879-1935) en Huis Empe staan centraal.
Op de presentatie in de boekwinkel waren zo’n tachtig bezoekers afgekomen. Daaronder een flinke afvaardiging van de familie Van Hasselt. Verschoor ontdekte bij haar onderzoek nog veel meer lezenswaardigs over Margot. Misschien is dit “GeitenPersje” de voorloper van een dikker boek – schrijvers als Jolande Withuis en Bas Steman, beiden ook uit Zutphen, bewandelden eerder die weg. Maar daar is nog niets zinnigs over te zeggen. Concreter is de wens het publiek kennis te laten maken met werk van Margot van Hasselt. Musea Zutphen heeft het een en ander in depot. Het kan worden aangevuld met wat de Van Hasselts zelf in bezit hebben. Frans van Hasselt – hij ontving het eerste exemplaar van Margot zwijgt – zei dat het om eenenveertig werken gaat. Wie weet: een biografie en een expo. Maar dat is voor later: eerst het fijnzinnige GeitenPersje van Gerdien Verschoor. Het is opgedragen aan Maud Lankester, die op Huis Empe woonde; net als Verschoor was ze kunsthistorica, daarvan kennen de twee elkaar. Ze overleed in 2019. Literatuur heeft het vermogen degenen die er niet meer zijn voor ons geestesoog te laten voortbestaan.
Op de presentatie in de boekwinkel waren zo’n tachtig bezoekers afgekomen. Daaronder een flinke afvaardiging van de familie Van Hasselt. Verschoor ontdekte bij haar onderzoek nog veel meer lezenswaardigs over Margot. Misschien is dit “GeitenPersje” de voorloper van een dikker boek – schrijvers als Jolande Withuis en Bas Steman, beiden ook uit Zutphen, bewandelden eerder die weg. Maar daar is nog niets zinnigs over te zeggen. Concreter is de wens het publiek kennis te laten maken met werk van Margot van Hasselt. Musea Zutphen heeft het een en ander in depot. Het kan worden aangevuld met wat de Van Hasselts zelf in bezit hebben. Frans van Hasselt – hij ontving het eerste exemplaar van Margot zwijgt – zei dat het om eenenveertig werken gaat. Wie weet: een biografie en een expo. Maar dat is voor later: eerst het fijnzinnige GeitenPersje van Gerdien Verschoor. Het is opgedragen aan Maud Lankester, die op Huis Empe woonde; net als Verschoor was ze kunsthistorica, daarvan kennen de twee elkaar. Ze overleed in 2019. Literatuur heeft het vermogen degenen die er niet meer zijn voor ons geestesoog te laten voortbestaan.